Ministarstvo finansija je ponovo bilo najagilnije u osluškivanju potreba privrede sa četiri potpuno i tri delimično rešena predloga, navedeno je u 15. godišnjem izdanju “Sive knjige”, koje će danas biti predstavljeno na konferenciji NALED-a kojoj će prisustvovati premijerka Ana Brnabić i uručiti nagradu za Reformatora godine.
Kako je precizirano, pored unapređenja sistema fiskalizacije i ukidanja obavezne registracije PDV-a stranim kompanijama koje skladište ali ne prometuju svoje proizvode u Srbiji, resorno ministarstvo je, kroz izmene poreskih propisa, uredilo pitanje rada za stranog poslodavca (frilenseri i zaposleni za stalno kod stranih pravnih lica).
Takođe, Ministarstvo finansija je imalo i ključnu ulogu u optimizaciji postupka registracije polovnih motornih vozila, što je značajno ubrzalo ovu proceduru na radost mnogih građana.
Kada je reč o delimično rešenim preporukama, Ministarstvo finansija nastavilo je da smanjuje fiskalno opterećenje plata i preduzelo je dalje korake ka podsticanju sprovođenja socijalnih javnih nabavki i uvođenju bezgotovinskog plaćanja taksi i naknada bez dokazivanja uplate.
U “Sivoj knjizi” je navedeno kako je Ministarstvo zaštite životne sredine posle četiri godine usvojilo preporuku za formiranje posebne organizacione jedinice nadležne za upravljanje hemikalijama.
Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija, donošenjem akta kojim se preciziraju uslovi za dobijanje statusa inovacione organizacije, definisalo je šta su to startapovi i ko su poslovni anđeli.
Potpunom rešavanju preporuka “Sive knjige” doprineli su i Ministarstvo privrede, odnosno Agencija za privredne registre, koji su omogućili privrednim subjektima da prilikom registracije poslovanja, elektronski prijave i stvarne vlasnike, i uveli objedinjenu proceduru registracije privrednih subjekata i prijave zaposlenih na obavezno socijalno osiguranje (CROSO).
Za delimično rešene preporuke zaslužno je Ministarstvo zdravlja koje je, u saradnji sa Institutom za javno zdravlje, pokrenulo inicijativu za razvoj elektronskog medicinskog kartona i izradu stručnog uputstva za njegovo korišćenje.
Takođe, zasluge ima i Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja koje je tokom prošle godine nastavilo regulatorne aktivnosti, odnosno pripremilo nacrt zakona o proširenju pojednostavljene prijave sezonskih radnika na druge delatnosti, pored poljoprivrede.
Kako je navedeno, usled održavanja predsedničkih i parlamentarnih izbora početkom aprila i dužeg procesa formiranja nove Vlade Srbije, regulatorna aktivnost se u 2022. odvijala tokom četiri meseca i to ne u kontinuitetu, što nije ostavilo dovoljno vremena za pokretanje novih sveobuhvatnih reformi.
Ukazano je i da 15. izdanje “Sive knjige” donosi 18 novih i 82 ažurirane i unapređene postojeće preporuke.
A jubilej je obeležen i izdvajanjem simboličkih 15 prioritetnih preporuka umesto 10, kao što je do sada činjeno.
Ovog puta, 22 preporuke su označene “EU bedžom”, kako bi se dodatni fokus stavio na reforme čije će rešavanje doprineti bržem putu Srbije ka Evropskoj uniji.
Među 18 novih preporuka na resor Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja odnose se četiri, Ministarstvo finansija dobilo je tri nove preporuke, po dve Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstvo za zaštitu životne sredine, dok je pet preporuka u nadležnosti više ministarstava.
U novim preporukama se pored ostalog traži uvođenje sistema eBolovanja, administrativno rasterećenje postupanja sa elektronskim fakturama, unapređenje transparentnosti podataka u registru ponuđača, ukidanje naknada nosiocima autorskih i srodnih prava za pametne telefone.
Preporučuje se i uređenje instituta probnog rada, propisivanje fleksibilnijeg korišćenja godišnjih odmora, pojednostavljenje procedura postavljanja punjača za električne automobile, vezivanje cene odvoženja otpada za količinu, uvođenje depozitnog sistema za povrat ambalaže za piće.
Kako je istaknuto, tokom 15 godina, građani, privreda, članovi NALED-a i stručna javnost nominovali su više od 1.000 predloga za pojednostavljivanje ili eliminisanje suvišne birokratije, a na stranicama “Sive knjige” našlo se 320 jedinstvenih inicijativa.
Nadležne institucije su prihvatile i sprovele gotovo polovinu (155), od čega su 82 procedure rešene u potpunosti, a 73 delimično.
Podseća se i da su inicijative “Sive knjige” našle svoje mesto i u brojnim strateškim dokumentima Vlade Srbije poput Strategije za podršku razvoju malih i srednjih preduzeća, Programa digitalizacije u zdravstvenom sistemu, Programa razvoja eUprave, Programu za suzbijanje sive ekonomije.
Ministarstvo nadležno za resor finansija bilo je daleko najuspešnije u rešavanju preporuka tokom 14 godina, pa je od ukupno 155 sprovedenih inicijativa na nivou cele Sive knjige, sprovelo gotovo dve petine (59), od čega 28 potpuno i još 31 delimično.
Drugo i treće mesto zauzeli su resori rada i građevinarstva, sa 14, odnosno 13 rešenih preporuka.
Na drugoj strani tabele, sa po jednom ili dve rešene preporuke su resori energetike, nauke, kulture i jedinice lokalne samouprave, ali, kako je ukazano, treba imati u vidu da je na njihovu adresu upućen veoma mali broj inicijativa.
U “Sivoj knizi” je navedeno da su mnogo više u proteklih 14 godina mogla da urade ministarstva nadležna za resore poljoprivrede, pravde i životne sredine, na čijem kontu su tek po tri rešene preporuke, iako su u poslednjih nekoliko izdanja “Sive knjige” na svojoj agendi imala šest do sedam preporuka za rešavanje.
Među ključnim preporukama u “Sivoj knizi” u proteklom periodu koje su rešene su uplata poreza i doprinosa na zarade na jedan umesto 12 računa, automatska overa zdravstvene knjižice, elektronska registracija u APR-u i dobijanje PIB-a, elektronska prijava radnika putem portala CROSO, pojednostavljena procedura za ostvarivanje prava na naknadu tokom trudničkog i porodiljskog odsustva.
Takođe, mnoge nepotrebne procedure i papiri su ukinuti, kao što su dnevne uplate pazara, radne knjižice, šestomesečno važenje izvoda iz evidencija, M4 obrazac, firmarine za preduzetnike.
Digitalizacija je imala ključnu ulogu u optimizaciji procedura u skladu s preporukama “Sive knjige”, pa je tako uvedena mobilna aplikacija za radno angažovanje sezonskih radnika u poljoprivredi, elektronske građevinske dozvole, eArhiviranje, a otvoren je i jedinstveni eŠalter za upis prava u katastar, pa se svi novi zahtevi rešavaju u roku od pet dana.
Optimizovana i digitalizovana je procedura registracije polovnih motornih vozila za građane, uveden je eRecept u zdravstvu, a privredi i građanima je omogućeno bezgotovinsko plaćanje za veći broj elektronskih usluga, a svi postupci javnih nabavki se sprovode elektronskim putem.
Istaknuto je i da postoji nekoliko inicijativa koje su predugo na listi za rešavanje.
Jedna od takvih je preporuka za uspostavljenje javnog elektronskog registra neporeskih nameta koji bi uveo transparentnost i red u šumu taksi i naknada koje republički, pokrajinski i lokalni organi vlasti naplaćuju privredi i građanima.
Osim toga, duži niz godina privreda ističe potrebu za skraćenjem roka za povraćaj više plaćenog poreza na dodatu vrednost (PDV), uvođenje bezgotovinskog plaćanja svih taksi i naknada bez obaveze dokazivanja uplate za sve postupke, uvođenje objedinjene naplate poreskih obaveza za preduzetnike, ubrzanje i digitalizovanje postupka legalizacije i ukidanje naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine.
Od osnivanja 2006. godine do danas, NALED je kao nezavisno udruženje kompanija, lokalnih samouprava i organizacija civilnog društva, izrastao, istaknuto je, u najveću privatno-javnu asocijaciju u Srbiji koja okuplja 330 članova.